![](../../../files/sayfa/belgeselfotografciligi/Gorsel_Hikaye_Anlaticiligi_Ic_Sayfa_Gorsel.jpg)
Belgesel fotoğrafçılığı alanında size en uygun ekipman seçimine karar vermek veya farklı öneriler almak için ürün danışmanlarımız ile
İletişim Formu ya da Whatsapp aracılığıyla iletişime geçebilirsiniz.
Yazar: Haluk Çobanoğlu
Fotoğrafın keşfinden beri hangi nedenle olursa olsun çekilen her fotoğraf öncelikle bir belge değeri taşır. Ancak sonrasında fotoğrafın çekilme amacına göre yayılır ve arşivlenir. 19.yüzyıldaki en önemli birkaç keşiften birisi fotoğrafın bulunuşudur. Yerine göre kaydeden, başka bir yerde şifa dağıtan bir mucize; görsel hafızamızı oluşturan fotoğraf makinasından, tıbbın vazgeçilmez aracı röntgene değin hayatın her alanında. Günümüzde de değişen fazla bir şey yok. 21.yüzyılda sadece sosyal medya ortamlarını düşünmek bile bize fotoğrafın hala günümüzdeki en önemli araçlardan biri olduğunu gösteriyor. Keşfedildiğinde resmin çocuğu olan fotoğrafın ilk önceliği manzara ve portre fotoğraflarıydı. Zaman içinde baskı teknolojilerinin de gelişimi ile basın yayındaki en temel aktörlerden biri oldu. Gelecekte onun çocukları sayılacak sinema ve televizyon ortaya çıkana kadar en güvenilir şahitti.
![](../../../files/sayfa/belgeselfotografciligi/arabeskserisi.jpg)
Arabesk Serisi, İstanbul, 2004 | 35mm lens
|
![](../../../files/sayfa/belgeselfotografciligi/aragulerserisi.jpg)
Ara Güler, Portreler Serisi, İstanbul, 2004 | 17mm lens
|
Uygulama zamanı açısından bakıldığında kısa metraj olarak niteleyebileceğimiz basın fotoğrafçılığına karşın belgesel fotoğrafçılığı genelde tek bir konuya odaklanıp geniş bir zamana yayılarak giriş, gelişme ve sonuç ekseninde çalışır. Modern basın fotoğrafçılığının kurucusu Henri Cartier-Bresson, fotoğrafik günlük tutan herkesi foto muhabiri olarak niteler. Bu bakışa paralel olarak fotoğrafik günlük tutan herkes de belgesel fotoğrafçı ya da görsel hikaye anlatıcısı sayılabilir. Ancak işlerinin kalıcı olabilmesi için öncelikle bir konuya odaklanmasında yarar var. Genelde seri olmayan, bir yol haritası izlemeyen fotoğrafların geçmişte pek de şansı olmadığını gördük. Eğer ön koşulsuz konunuza ve öznenize saygı gösterirseniz, o da size kucak açıp çalışmanızın değerini arttırabilir.
![](../../../files/sayfa/belgeselfotografciligi/nysubwayserisi.jpg)
New York Subway Serisi, NYC-USA, 1998 | 35mm lens
|
![](../../../files/sayfa/belgeselfotografciligi/koanserisi.jpg)
KoAn serisi, Kyoto, Japan, 2009 | 35mm lens
|
Fotoğraf bir bina ise onu ayakta tutan sütunların arasında sanat ve fotoğrafın tarihini, sosyoloji, edebiyat, felsefe ve geometriyi sayabiliriz zira fotoğraf multidisiplinerdir. Fotoğrafa önce amatör ya da zanaatkar olarak başlar, yıllar sonra şanslıysanız birikiminizle ve oluşturabileceğiniz fotoğraf diliyle usta ya da sanatçı mertebesine erişebilirsiniz.
Fotoğrafın hangi dalı olursa olsun bu savım geçerli olsa da asıl olarak kendi seçtiğiniz konularda görsel hikayeler üretmek istiyorsanız, kanımca mutlaka size yol gösterebilecek mentor (yol göstericilere) ihtiyacınız var. Bunların sadece fotoğraf alanında var olduğunu düşünürseniz yanılırsınız. Sizin konunuza değebilecek ve kendi konularında birikimleriyle öne çıkan insanlara ulaşmaya bakınız.
![](../../../files/sayfa/belgeselfotografciligi/mostarserisi.jpg)
Mostar serisi, Bosna, 2003 | 35mm lens
|
![](../../../files/sayfa/belgeselfotografciligi/peramuzesi.jpg)
Traveloque/ Seyahatname serisi, İstanbul, 2019 | 27mm lens
|
Görsel hikayeler anlatan fotoğrafçının malzemesi konusuna gelince, kendi deneyimlerime dair birkaç şeyi sizlere iletmek isterim. Uzun yıllardır kendi konularımı rangefinder/aynasız makinalarla çalıştığımı belirtmeliyim. Öncelikle bu tür makinaların boyutlarının uygunluğu hem taşıma hem de çalışmada bana kolaylıklar sağladığını söylemeliyim. Ek olarak bir şeyi belirtmem gerekirse bu makinaların öznenizi rahatsız etmeyen ölçüleri ve nerdeyse yüzyıldır eskimeyen “şık” tasarımlarının kullanıcıların tercihinde etkili olduğunu düşünüyorum. Lens konusuna gelince, fotoğraf hayatım boyunca çektiğim fotoğrafların büyük bir bölümü analog makinalarda 35mm ve dijital makinalarda 23mm ile üretilmiştir.
![](../../../files/sayfa/belgeselfotografciligi/besiktasserisi.jpg)
Beşiktaş serisi, İstanbul, 2003 | 35mm lens
|
![](../../../files/sayfa/belgeselfotografciligi/pasaj.jpg)
Metaphora/Mecazi serisi, İstanbul, 2019 | 35mm lens
|
Flaş konusuna gelince, her makinam ile kullanabileceğim bir tepe flaşına sahip olmama karşın, bu flaşları çok nadir olarak ve “dolgu” flaşı amacıyla kullandığımı söyleyebilirim. Bu arada önemli bir detay ise olanaklarım ölçüsünde yıllar içinde hep iki adet makinayı çantamda tutmaya çalıştım. Herşeyden önce fiziksel olarak sağlığınıza dikkat edin. Her koşulda sizi iki ayak üzerinde tutabilecek esnek ve sağlam bir ayakkabınız olsun. Sonuç olarak az ve öz seçimler yapın, malzemeye değil konunuza odaklanın! Malzeme konusunda sizlere verebileceğim en temel öneri budur. Yolunuz açık olsun…
Belgesel fotoğrafçılığı alanında size en uygun ekipman seçimine karar vermek veya farklı öneriler almak için ürün danışmanlarımız ile
İletişim Formu ya da Whatsapp aracılığıyla iletişime geçebilirsiniz.
![](../../../files/sayfa/belgeselfotografciligi/haluk_cobanoglu.jpg) |
Yazar Hakkında
Haluk Çobanoğlu, Fotoğrafçı, Kilimli, 1957.
İktisat okudu. ICP New York'ta asistan, National Geographic Türkiye'de fotoğraf editörü olarak çalıştı. Üniversitelerin fotoğraf, gazetecilik, yeni medya ve mimarlık bölümlerinde dersler verdi. Fotoğraf üzerine deneme yazıları yazdı. Bağımsız fotoğraf projelerine yol göstericiliği ve editörlük yaptı. Yapıtları arasında;
- Kuşbazlar (1997),
- New York Subway (2003),
- Arabesk (2007),
- Bu Fotoğrafları Neden çekiyoruz? (2017),
- KoAn (2020) sayılabilir.
|
BELGESEL FOTOĞRAFÇILIĞIYLA İLGİLİ ÖNERİLEN EKİPMANLAR
GÖVDELER
OBJEKTİFLER
YARDIMCI EKİPMANLAR